zaterdag 1 januari 2011

Havenwerkers in de put en Boeken

Een dagje in de Put

door Leo van Hoek

Hier staan nu mijn vele foto's die ik omstreeks 1978 in de Waalhaven maakte als reportage fotograaf op de kade en in het scheepsruim waar de Havenwerkers een boot aan het laden (stuwen) waren met Stukgoed (balen met uien). Op de schepen zijn namen en de herkomst soms afgeplakt, dit was toen een voorwaarde van het stuwadoors bedrijf aangaande concurentie. Inmiddels heb ik mijn gehele verslag aan het einde van deze fotoserie geplaatst. Ik meld u wel vast dat ik destijds met tranen in mijn ogen thuis kwam en mijn vrouw langs haar neus zei;  'man wat stink jij naar de uien zeg'. Na dit verslag over de havenwerkers in de Put, kunt u een interview uit 1982 lezen dat ik had met W.Chr.H. van Zutphen die in Rotterdam het HavenMuseum heeft opgericht maar nog meer bekend is geworden door zijn inzet voor de Haven en Vervoerschool in Rotterdam.













































































Even afmelden en bedanken op kantoor. Die vroegen: 'En fotograaf hoe was het' ?
Ik antwoorde: 'ik eet voorlopig geen uien meer want ik zie ze nu zelfs DUBBEL op iedere foto die ik heb gemaakt!


Klik even dubbel op de pagina's om deze te vergroten
Het HavenMuseum in Rotterdam
Interview met W.Chr.H. van Zutphen
Uit: Ons Rotterdam nr.6 - 1982 (Dubbeldik HavenNummer) 
Boeken over Rotterdam die ik samenstelde
of  meehielp samenstellen


 



















































Speciale uitgaven van de stichting Ons Rotterdam over de Oorlog 1940-1945 die ik mocht samenstellen voor de stichting 'Loods 24' en de werkgroep 'Het vergeten Bombardement'.