zaterdag 1 januari 2011

Ons Charlois van Toen

In deze rubriek over Charlois vind u alvast meer dan honderd foto's die ik in 1977 in Oud-Charlois maakte voordat daar de grote wijk sanering plaats ging vinden. U loopt dan mee langs de Charloisse Kerksingel en gaan met de koster de kerktoren beklimmen waarbij ik even moet stilstaan om een kleverige spinneweb uit mijn gezicht te halen. Veel indruk maakte de kerkklokken in de toren op mij die een herinneringsopschrift dragen aan de tweede wereldoorlog waar op de vliering (zolder) van de kerk nog onderduikers verborgen werden die via een luikje in de toren daar konden komen. Ook kijken we vanuit de toren op het Oude Raadhuis dat na de samenvoeging met Rotterdam omstreeks 1895 een politiepost in Charlois werd. Daar hield een politie brigadier duiven op zolder die hij via de kleine zolderramen een luchtje liet scheppen. Zojuist heb ik mijn hele verslag van destijds aan het einde van dit blog geplaatst. Genoeg reden voor u om dit fotoblog nog eens te bekijken.

Oprichting van de Stichting Historisch Charlois en het blad Ons Charlois...

Na de eerste foto gemaakt vanaf de Kerktoren op het Oude Raadhuis kunt u een stukje geschiedenis lezen over het ontstaan van de Stichting Historisch Charlois en het blad Ons Charlois.

De samensteller en auteursrechthebbende fotograaf, Leo van Hoek.








Geschiedenis van de stichting Historisch Charlois en de Oprichting daarvan in 1994.

door Leo van Hoek (initiatiefnemer en oprichter)



In het voorjaar van 1994 had ik een ontmoeting met Anton Bruinzeel die ik al sinds 1975 kende.

Anton verzamelde al jarenlang in samenwerking met een paar
mensen ( o.a. Jan van de Berg en Sjaak de Kok) foto's over zijn geliefde
woonwijk Charlois van Toen en liet deze dan elk jaar rond de kerst en
nieuwjaar zien in het voormalig Charloisse Volkshuis aan de
Katendrechtse Lagedijk. Zelf woonde hij met zijn vrouw (Dingena
Mout) daar ook op die dijk in een gezellige beneden woning. Trouwens
over belangstelling om zijn oude foto's gratis te mogen te zien had hij
niet te klagen want duizenden mensen bezochten zijn fototentoonstelling
waar meestal rond de twee duizend foto's hingen. Later heeft hij nog de
twee mooie fotoboeken uitgegeven een met een rode omslag en de
andere met een blauwe kleur.


Begin 1994 belde hij mij op (ik woonde toen in Zuidwijk met
telefoonnummer 4806618) dat hij vanwege zijn leeftijd wilde gaan stoppen
met het verzamelen en exposeren van de oude foto's waar hij er
inmiddels vijfduizend van bezat en op karton had geplakt en van een
fotobijschrift had voorzien. Anton wilde graag dat zijn levenswerk in
goede handen kwam en wilde zijn verzameling bij mijn stichting en het
tijdschrift Ons Rotterdam, waar ik al sinds 1979 vrijwilliger
was, onderbrengen. Opvallend was echter in die tijd dat bijna alle oude
woonwijken in de stad een eigen historische club hadden behalve de
deelgemeente Charlois. Ik vroeg Anton of hij bezwaar zou maken als ik
zo'n club op zou richten, maar daar moest hij nog even over nadenken,
want aan de deelgemeente Charlois had hij niet zulke fijne
herinneringen. Tot besluit vroeg ik aan hem hoeveel hij voor de
overdracht van zijn fotoverzameling wilde hebben inclusief de
archiefkasten waarin de foto's waren opgeborgen. Wij spraken af dat
tienduizend gulden een gerechtvaardigd bedrag was.


Een paar dagen later belde hij mij op dat hij kon instemmen met
mijn initiatief om een historische club opterichten onder de voorwaarde
dat ikzelf bij hem thuis de fotoverzameling van Charlois van Toen kwam
ophalen en het afgesproken bedrag kwam belalen. In die zomer van 1994
ben ik samen met mijn zoon Sander naar de Katendrechtse Lagedijk gereden
met mijn auto en aanhangwagen waarop de gehele fotoverzameling werd
geladen. Na het afrekenen reed ik voorzichtig weg maar zag in mijn
achteruitkijk spiegel nog wel dat Anton Bruinzeel, samen met zijn vrouw,
op de Katendrechtse Lagedijk stonden te huilen van verdriet. En dat kon
ik heel goed begrijpen.


Inmiddels had ik bij de deelgemeente Charlois een subsidie
gekregen voor de aanschaf van de fotocollectie. Tevens was er een
subsidie door stichting Volkskracht verleend om de Statuten te laten
vervaardigen en bij de notaris te laten passeren. De Akte van de
statuten werd op 22 september 1994 vastgesteld en ondertekend. Daarna
werden folders gemaakt om donateurs te werven die een kalender cadeau
kregen bij de aanmelding. Als secretaris maakte ik de eerste Nieuwsbrief
voor de stichting Historisch Charlois, die in november 1994
verscheen om iedereen op de hoogte te houden van onze activiteiten. Dit
was tevens de start voor het eigen orgaan Ons Charlois 3e jaargang
nummer 1 in 1996 die ik bedacht in navolging van het in 1979 opgerichte
blad Ons Rotterdam waarvan ik ook de bedenker ben geweest en tot en met
2004 (als vrijwilliger) de Eindredacteur en Productieleider was. Het
moet gezegd worden dat de vrijwilligers van de stichting Ons Rotterdam
mij volledig gesteund hebben om de vele activiteiten die in Charlois
gestalte kregen mogelijk te maken zoals de eerste fototentoonstelling in
Klein 14 aan de Charloisse Kerksingel van 2 december 1994 tot en met 8
januari 1995. Later stonden de mensen van Ons Rotterdam aan de wieg van
de eerste Oudheidkamer van Charlois ook in Klein 14 in september 1995
waar wij een schoollokaal huurde van het kunstcentrum Paul Opmeer voor
vierduizend gulden per jaar. Paul Opmeer mocht ook het eerste FotoBoek
namens de stichting Historisch Charlois samenstellen met als titel:
"Honderd jaar Charlois bij Rotterdam, 1895-1995". Door een groot
meningsverschil, over het toezicht houden op de fotoverzameling buiten
de openingstijden van de Oudheidkamer, heb ik besloten de huur bij Klein
14 per direct op te zeggen en de FotoCollectie van Anton Bruinzeel
voorlopig elders op te slaan. Toen ik in de zomer van 1996 van de
directie van Woningstichting "Onze Woon Gemeenschap" in Pendrecht hoorde
dat zij graag een rijtje boerderijwoningen aan de Kerkwervesingel in
Pendrecht van de sloop wilde redden was ik er als de kippen bij om deze
zes woningen te huren dat wil zeggen drie voor de stichting en
tijdschrift Ons Rotterdam en drie voor de stichting Historisch
Charlois uitgever van het blad Ons Charlois. Huisbaas OWG knapte een
woning op die dienst ging doen als Museumwoning Pendrecht en de andere
twee woningen werden ingericht als tentoonstellingsruimte voor
Historisch Charlois. De huur per woning bedroeg fl. 50,- per maand wat
voor Historisch Charlois slechts honderd gulden betekende. De huur van
de museumwoning in Pendrecht kwam immers voor rekening van de huisbaas
(OWG) zelf. Op zaterdag 1 februari 1997 werd het eigen eerste onderkomen
van de stichting Historisch Charlois feestelijk geopend door Rob
Landsbergen van de deelgemeente Charlois die in de zomer van 1994 mij in
goed vertrouwen tienduizend gulden had gegeven om bij Anton Bruinzeel
de collectie van vijfduizend oude foto's te betalen. De stichting Ons
Rotterdam stelde als goede buur zijn ruimte beschikbaar om de
ingebruikname met en feestje te vieren. In Ons Charlois 4e jaargang
nr.1-1997 van de stichting Historisch Charlois kunt u een uitgebreidt
verslag over deze opening in Pendrecht met foto's vinden. Tevens leest u
daarin dat ik mijn drie taken als initiatiefnemer en oprichter toen
ook plechtig heb overgedragen aan Henk van Eijk voor de eindredactie
van Ons Charlois, Aad Noordzij voor het beheer van de Oudheidskamer en
aan Gerrit van der Sluijs als beheerder van de Fotocollectie. Documenten en toelichting over het ontstaan van Historisch Charlois en het blad Ons Charlois kunt u aan het einde van deze fotoserie zien staan. Veel kijk en leesplezier...




Eindelijk de waarheid en erkenning over de oprichting van de Stichting Historisch Charlois in beeld met video verslag...



                                     





























































































































































































































































































































































Boven het haantje van de torenspits.


Onder duizelingwekkende zicht op een tuintje.







Foto's hieronder van het uitzicht in 1977.



















































Hieronder: Wat er te zien is in de Oude Kerk van Charlois.


Het orgel met organist volgen nog want die zijn op een ander moment genomen.






































































Hieronder nog wat details in oud Charlois van Toen (1977)









































Hieronder de trapgevel van de Zuidhoek





















Hieronder Grondherendijk in verval 1977





Herkomst van deze Foto's van Charlois uit 1977.

Het kan zijn dat u deze serie foto's van mij uit 1977, die ik maakte voor een foto reportage voor weekblad De Havenloods/HetZuiden in 1978 over oud-Charlois, bij een expositie van Historisch Charlois, het blad Ons Charlois of in een FotoBoekuitgave heeft gezien zonder dat mijn naam werd vermeld. Dat komt omdat ik in 1994 deze Stichting en het Tijdschrift als secretaris heb opgericht en begin 1997 al mijn taken heb overgedragen aan een nieuw bestuur. Daarbij heb ik mijn gehele fotocollectie over deze woonwijk waaronder ook vele honderden van Zuidwijk waar ik zelf woonde laten afdrukken en geschonken aan deze stichting (persoonlijk gegeven aan de heer Henk van Eijk). Helaas heeft het bestuur bij deze foto's niet geregistreerd wie de fotograaf of schenker was maar klakkeloos deze foto's zonder enig kenmerk in hun foto verzameling opgenomen. Het huidige bestuur van de stichting Historisch Charlois heeft mij beloofd er alles aan te zullen doen om deze achterloosheid in het verleden te herstellen.







Hierboven: Mijn pagina grote publicatie in 1978 in Het Zuiden van De Havenloods.


Hieronder: Rita Vlot-Heiden was in 1978 eindredacteur


van weekblad Het Zuiden onderdeel van De Havenloods.





Hieronder: Mijn pagina grote publicatie in Het Zuiden van De Havenloods


 in 1979 over de Charloisse Lagedijk.


Aan het einde van dit fotoblog kunt u deze artikelen beter lezen


doordat die in Ons Rotterdam werden geplaatst.




Charloisse Lagedijk van Toen

De FotoWandeling op de Charloisse Lagedijk begint bij boerderij De Kapel nabij
de spoorwegovergang aan de Langehorst. De opnamen zijn van omstreeks 1975.























Foto hierboven: eeuwenoude dijkwoning met onderstaande raamschildering.

Foto hierboven: raamschildering.
Foto hieronder: koopacte anno 1801 
De boerendijkwoning zelf is nog veel eerder gebouwd.


























































































Klik een paar keer op de onderstaande pagina's om deze te vergroten.




Op weg naar de Rhoonse Grienden voorjaar 1978

 Een tochtje via Smitshoek en de Bakkersdijk
naar de Rhoonse Grienden, voorjaar 1978










































Jongens we fietsen de zelfde weg weer naar
Zuidwijk terug hoor, het was zo'n mooie rit!






Hieronder de belangrijkste gedeelten uit de brief  2011 die ik van de toenmaligeVoorzitter, Wim de Boer, namens het bestuur van de Stichting Historisch Charlois  mocht ontvangen.









In het begin van deze rubriek staat mijn eigen verhaal over het ontstaan van de Stichting Historisch Charlois in 1994 en het tijdschrift Ons Charlois.

Rotterdam, 3 januari 2013







        Hieronder staan de mensen en instantie's die aan de wieg

       van Historisch Charlois in 1994 gestaan hebben:







Hierboven: Mijn allereerste Nieuwsbrief 1e Jaargang nr.1 in 1994


als secretaris voor de stichting Historisch Charlois.


Eerste Historisch Charlois kalender in 1995 met prachtige tekeningen van Eldert van Gent.











Hierboven de allereerste uitgave van Ons Charlois 3e jaargang nr.1-1996, als


 opvolger van de Nieuwsbrief door mij bedacht eind 1995, in navolging van het


in 1979 ook door mij bedachte blad Ons Rotterdam. (omslag foto Leo van Hoek)





De foto hierboven is gemaakt tijdens de openingstentoonstelling in Pendrecht.


(foto's Tinus de Does)

Op de foto hieronder teken ik op 1 februari 1997 officieel namens het bestuur van de stichting Historisch Charlois nog de huurovereenkomst met woningstichting OWG voor het eerste eigen onderkomen in de Museum Woningen Pendrecht aan de Kerwervesingel 59 tot 63 in Rotterdam-Zuid. Aad Noordzij (links op de foto) de nieuwe bestuurder (beheerder MuseumWoning) van de stichting Historisch Charlois, maar ook een geweldige timmerman van beroep, kijkt toe.  




http://www.youtube.com/watch?v=fV6g_Dtx2ns








----------------------------------------------------------------------------


Anton Bruinzeel om niet te Vergeten...


Een bijdrage van hem geplaatst in het tijdschrift


Ons Rotterdam 1e jaargang nr.2 - 1979





Dubbel klik even op de pagina's om deze te vergroten.










Uit: Ons Rotterdam nr.2 -1979.  Eindredactie Leo van Hoek








Zuidwijk van Toen in de Krant...










Naschrift van Leo van Hoek: Ik ben in de Dirk Smitsstraat geboren en toen ik ging trouwen in 1966 in de Hoeksestraat van het Oude Noorden gaan wonen tot ik in 1972 met mijn gezin naar Zuidwijk vertrok.





Publicatie over Oud Charlois in Ons Rotterdam...































De publicatie uit 1982 over Coen Moulijn kunt u vinden in de Rubriek "Zuidwijk van Toen" waar hij een winkel had aan de Langehorst.




Deze weblog is op 1 januari 2011 geplaatst en regelmatig aangevuld.