zaterdag 1 januari 2011

Delfshaven van Toen

Hier mijn foto's van omstreeks 1979 en 1980 die ik maakte voor verschillende projecten over deze prachtige oude woonwijk. Delfshaven was vroeger een zelfstandige gemeente en functioneerde als haven van Delft die zelfs helemaal een kanaal er naar toe liet graven (Schie). Hierover is onder auspicien van de stichting Ons Rotterdam in het kader van het 600 jarig bestaan destijds van Delfshaven een fotoboek verschenen waarvan ik als vrijwilliger de samenstelling mocht verzorgen.





























Hieronder de grote miskleun van architect Carel Weeber die nieuwbouw ging bouwen pal naast de oude romp van molen de Distileerketel waar door het onmogelijk werd daar bij de restauratie de wieken weer terug op aan te brengen. en windvang onmogelijk was geworden. Naast de waanzin om in oud Delfshaven te kiezen voor moderne nieuwbouw inplaats van aangepaste bebouwing koste dit grapje de gemeenschap en met name het stadsherstel van Hist.Gen. Roterodamum een vermogen want deze molen moest verplaatst worden naar de kop van de Voor- en Achterhaven. Het ergste is dat ook het geld dat was bijeengebracht voor de herbouw van de afgebrande molen aan het Oostplein in dit project is gestoken. Voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen de nieuwbouw van moderne architecten ik vind het vaak nog mooi ook maar dan wel op een plek die daar geschikt voor is. Zoals de Paperclip in de Rosestraat van Carel Weeber.



Hier komen mijn foto's te staan die ik omstreeks 1978 maakte van het Oude Westen de Middelandbuurt en een loopje van de Binneweg naar de West Kruiskade.Toen ik in de Sint Mariastraat destijds opamen stond te maken werd door een heroinedealer mijn fotocamera uit mijn handen gerukt en zo'n 100 meter ver de straat in geworpen. Om eerlijk te zijn hij gleed meer over straat. Wonder boven wonder bleef de negatieven klep dicht waardoor mijn kleinbeeld rolletje (Kodak Plus 200 asa panfilm) gespaard bleef. Voor de kenners met slecht weer gebruikte ik de Kodak Tri-X panfilm van 400 asa, maar de afdrukken kregen met vergroten dan wel meer korrel. 'Wel alle MegaPixels nog aan Toe' zeg ik tegenwoordig maar.

























































































































Cafe's en Eethuizen van Toen
Uit verre Landen !






































Hier volgen nog wat nieuwbouw
projecten omstreeks 1980 in deze buurt.
En daarna een artikel 'Cafe's uit verre landen'
over de horeca van migranten in het oude Westen
















Klik even een paar keer op de pagina's om deze te vergroten.
Tekst en Foto's in 1979: Leo van Hoek.